Hooikoorts.

Het is lente! Wat bij de één romantische gevoelens opwekt, is voor de ander een reden tot zorg.

Steeds meer mensen – en vooral kinderen - ontwikkelen allergieën voor de pollen van bomen, grassen of wilde kruiden, die vooral bij mooi voorjaarsweer volop in de lucht aanwezig zijn.

Alle mensen die last hebben van hooikoorts, hebben iets gemeen: hun immuunsysteem houdt pollen, die eigenlijk volkomen onschadelijk zijn, voor gevaarlijke indringers. Wanneer de vermeende vijanden in contact komen met het neusslijmvlies, wordt dat beschouwd als een vijandelijke aanval - en beantwoord met heftige tegenmaatregelen.

Het lichaam zet een serie immuunreacties in gang met als resultaat de vervelende symptomen van hooikoorts: jeukende ogen, prikkels in de neus en in een later stadium kriebel in de keel en een loopneus.

Bijzonder problematisch is dat de ziekte zich bij vier van de tien hooikoortspatiënten in de loop van de tijd verplaatst van de neus-keelholte naar de daaronder gesitueerde luchtpijp en de bronchiën. Dan wordt het probleem echt serieus. Door deze gevreesde „verhuizing“ heeft de lastige loopneus zich namelijk ontwikkeld tot een ernstige longziekte: allergisch astma bronchiale. Deskundigen adviseren dan ook: We moeten dus niet te gemakkelijk over hooikoorts denken en tijdig maatregelen tegen deze aandoening nemen.

Maar wat kun je tegen hooikoorts doen? In de eerste plaats kunt u of uw kind proberen pollen uit de weg te gaan - wat evenwel om voor de hand liggende redenen moeilijk is.

Een tweede oplossingsrichting is om medicijnen te nemen. Normaalgesproken zijn deze effectief, maar ze slaan niet bij iedereen aan. Een derde mogelijkheid is om u ongevoelig te maken voor „zijn of haar“ pollen. Een nadeel is dat deze zogenaamde hyposensibilisatie, die wordt uitgevoerd door een allergoloog, bijzonder veel tijd kost en ook niet altijd het beoogde resultaat heeft.

Sinds kort is er nog een vierde mogelijkheid om allergieën te slim af te zijn: de ademluchttherapie Airnergy. Deze nieuwe technologie kan een zinvolle aanvulling zijn op de mogelijkheden 1 tot en met 3 en kan deze soms zelfs overbodig maken. Het werkingsprincipe is even eenvoudig als geniaal. In het Airnergy-apparaat wordt de zuurstof in de lucht die wordt ingeademd, in een geactiveerde toestand gebracht. De lucht kan hierdoor optimaal door het lichaam worden benut. Deze energierijke lucht wordt door de allergiepatiënt ingeademd via een lichte adembril (20 minuten meestal voldoende).

Deze natuurlijk verrijkte zuurstof geeft het lichaam een veel grotere hoeveelheid energie dan normale lucht. Deze energie kan direct worden gebruikt voor de stofwisseling en zet daarnaast diverse genezingsprocessen in gang. Vrije radicalen, d.w.z. agressieve stoffen die het ontstekingsproces in de luchtwegen iedere keer opnieuw aanwakkeren, worden „gevangen” en geneutraliseerd. Ontstoken slijmvliezen krijgen de kans om te slinken en je kan weer beter doorademen.

In principe is het bij alle soorten allergieën, bij astma en bij andere luchtwegaandoeningen altijd de moeite waard de Airnergytherapie uit te proberen. Bijwerkingen zijn niet te verwachten en ook niet bekend.