Publicatie.

Acupunctuur en Sportblessure

Acupunctuur, de Oosterse geneeswijze die al vele malen langer bestaat dan de Westerse methoden om de gezondheid van de mensen te onderhouden. Sport, een vrijetijdsbesteding die waar­schijnlijk al sinds het ontstaan van de mensheid wordt bedre­ven. Het fysieke aspect hiervan is heden ten dage echter een van de meest voorkomende oorzaken van blessures en arbeidsver­zuim. Toch is een combinatie van beiden nog steeds niet in de topsport terug te vinden. Met name de voetballerij beroept zich voor de revalidatie van geblesseerde spelers voornamelijk op de gebruikelijk fysiotherapie.

Dat de acupunctuur ook met succes in deze bedrijfstak kan worden toegepast bewees Henny van der Gaag afgelopen jaar bij de Gouden Gids Divisie ploeg FC Dordrecht.

Haar eerste patiënt was Romeo van Aerde die al bijna twee jaar last had van een steeds erger wordende liesblessure. Alle tot dan toe gehan­teerde therapieën hadden niet tot het gewenste resultaat geleid. De naalden van Henny waren eigenlijk de laatste hoop. "Het was onvoorstel­baar.", zegt Van Aerde. "Ik begon al een beetje moedeloos te worden, maar na twee behande­lingen voelde ik al een hele duidelijke verbete­ring. En na een maandje had ik nergens meer last van.", aldus de routinier van het Dordtse middenveld.

Dit succes, en het enthousiasme van Van Aerde over het resultaat, bracht al snel de volgende speler op haar behandelingstafel, Jermaine Sandvliet. Zijn spierproblemen verdwenen na een paar naalden ook als sneeuw voor de zon.

Het vertrouwen in de nieuwe methodiek groei­ de in de selectie waarna speler drie en vier direct daaropvolgend in haar agenda genoteerd         konden worden. Allen met het zelfde resultaat. Inmiddels heeft Henny van der Gaag de hele selectie minimaal één keer onder handen gehad. Topscorer Marco Boogers was eigen­lijk direct overtuigd van de 'nieuwe visie' en liet zich voor hamstring en rug heel graag prik­ken. "Dankzij haar behandelingen heb ik geen wedstrijd hoeven missen, daar ben ik van over­tuigd. Ik vond het resultaat geweldig, want bij ons gaat het er alleen maar om dat een speler kan spelen, daar is hij tenslotte voor in dienst.", zegt de tevens als technisch manager functio­nerende Boogers over de door Henny van der Gaag toegepaste acupunctuur.

Ook Mohammed Allach die van FC Gro­ningen naar FC Dordrecht is gekomen, kwam met een forse blessure uit de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles, is onder behandeling ge­weest bij Henny van der Gaag. Mohammed Allach: Al een aantal jaren loop ik al met lage rugklachten rond. Deze rugklach­ten zorgen ervoor dat mijn hamstrings en mij achillespees elke keer weer opspelen. Toen ik bij FC Dordrecht kwam en mijn hamstring en achillespees weer opspeelde kreeg ik opeens Henny voorgeschoteld. Henny werd in de kleedkamer "de vrouw met de naalden" genoemd, wat in eerste instantie een beetje ang­stig overkwam. Binnen mijn professie wil ik echter altijd blijven zoeken naar oplossingen van lichamelijke klachten en ben daarom maar lekker op de bank van Henny gaan liggen.

Ik kan mij voorstellen dat mensen in eerste instantie bang zijn voor naalden, maar in mijn geval was die angst snel weer vertrokken. Het gaat hier om een geneeskunst die al eeuwen. bestaat en zich in Azië al ruimschoots heeft bewezen. Ik ben helemaal over stag gegaan, omdat ik werkelijk waar binnen drie behande­lingen een hele verbetering heb geconstateerd. Het deed geen pijn en de manier waarop Henny haar behandeling met de naalden uitlegt komen bijna altijd overeen met het gevoel wat ik op dat moment ervaar. Het gevoel dat mijn rug en benen vol en leeg stromen is een apart gevoel. Ik kon daardoor de bekerwedstrijd tegen Excelsior gewoon spelen en ben overtuigd geraakt van de behandelingen. Ik denk dat acupunctuur geen vervanging is van de medische begeleiding van topsporters, maar als een aanvulling moet worden gezien.

Begin oktober ontdekte Jan van der Wel lid (N.VA.) de relatie tussen Henny van der Gaag en FC Dordrecht, naar aanleiding waarvan hij de folder van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur over dit onderwerp schreef en inmiddels is een groep 'sportacupuncturisten’ ontstaan.

Rondom Sport, oktober 2002

free web page